Vermeulen: meetbaar onderscheid tussen acuut en geleidelijk begin

In Artsenlijst, Wetenschap voor Patiënten, Ziekteverloop

V

olgens wetenschapper Ruud Vermeulen van het CVS/ME Centrum te Amsterdam is het mogelijk om patiënten met een acuut begin van hun klachten, zoals bij ME, te onderscheiden van patiënten die geleidelijk ziek zijn geworden. Deze groepen vertonen een verschillende biochemische reactie op inspanning.

Immuunsysteem

Een belangrijk probleem bij ME is dat het immuunsysteem permanent actief is. Het lichaam is daarom ingesteld op rust. Het immuunsysteem staat echter niet voor niets aan, en daarom is het riskant om dit zomaar te gaan afremmen zoals weleens wordt voorgesteld.

Rangorde in ziektes

Vermeulen constateert dat er een duidelijke rangorde is in ziektes. Aandoeningen die eng worden gevonden, zoals kanker, krijgen alle aandacht. Ziektes als ME, die door de meeste mensen niet worden begrepen, staan onderaan de ladder. Dat moeheid meer betekenissen heeft maakt het er niet eenvoudiger op. De moeheid zelf is niet het probleem bij ME, het is een ziektesignaal. Dat is niet te vergelijken met hetzelfde verschijnsel bij gezonde personen.

Wetenschap voor patiënten

Vermeulen vertelt over zijn laatste inzichten in een interview met de ME Vereniging Nederland, dat nu kan worden bekeken op YouTube. Ook de beide nieuwe artsen van het centrum, Inna de Jong en Marco Straatman, zijn door de patiëntenvereniging geïnterviewd. De gesprekken vonden plaats in het kader van het project Wetenschap voor Patiënten.

De interviews zijn opgenomen vóór het congres van de IACFS/ME in San Francisco. Daar presenteerde Vermeulen zijn onderzoeksresultaten.