Wetenschap voor Patiënten

Wetenschap voor Patiënten is een project van de ME Vereniging Nederland dat wordt uitgevoerd met medewerking van de Stichting ME Research. Het project betreft de ontwikkeling van webcolleges waarbij wetenschappers uitleg geven over hoe de medische wetenschap de ziekte ME benadert en hoe het is gesteld met de wetenschappelijke kennis over ME.

Dit project staat niet op zichzelf maar gaat hand in hand met de Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief en de ontwikkeling van de Multidisciplinaire Richtlijn ME. De drie projecten versterken elkaar en moeten ME in Nederland op de kaart zetten.

In 2013 is begonnen met video-opnamen die onder Wetenschap voor Patiënten vallen. Daartoe behoren lezingen die op de Landelijke ME informatiedag zijn gegeven, alsmede een aantal interviews. Alle video’s zijn vrij voor iedereen te bekijken op het YouTube-kanaal DossierME.

Andere series over ME:
AHummingbirdsGuide, Jodi Basset
GetWellFromME, Giles Meehan
ME/CFS Alert, Llewellyn King

Meer video’s over ME
I Remember ME, Kim Snyder, 2000
Voices from the Shadows, Natalie Boulton en Josh Biggs, 2011

Oorspronkelijk was Wetenschap voor Patiënten een gezamenlijk project van drie patiëntenverenigingen: de MS Vereniging, de Vereniging Osteogenesis Imperfecta en de ME/CVS Vereniging (de rechtsvoorganger van de ME Vereniging Nederland), naar een idee van Science Alliance. De aanvraag voor projectsubsidie was positief beoordeeld door een onafhankelijke commissie. Maar daarna weigerde de Minister van VWS om de subsidie uit te betalen aan ME-patiënten en schonk zij die aan een andere organisatie, hoewel die niet bij de ontwikkeling van het projectplan of de aanvraag betrokken was geweest.

Het originele projectvoorstel, februari 2011
Themaverslag ‘Wetenschap voor Patiënten’, maart/april 2012, Stichting ME Research

Kennis over ME

Mist u informatie? Laat het ons weten!

René Tisscher (reumatoloog en CAM-arts)
Guido den Broeder (voorzitter ME Vereniging Nederland)
Ruud Vermeulen (wetenschapper)
Inna de Jong (arts CVS/ME Medisch Centrum)
Marco Straatman (bedrijfsarts)
Johannes Peperkamp (neuroloog)

(2015 nog in bewerking)

Presentaties

Frans Visser (cardioloog)
Theo Wijlhuizen (internist)
René Robert (actievoerder)
Johannes Peperkamp (neuroloog)
Inna de Jong (arts CVS/ME Medisch Centrum)
Frank Twisk (Stichting ME-de-patiënten)
Hans Clephas (natuurgeneeskundige)

(2015 nog in bewerking)

“The simplest test for M.E. is just to say to the patient ‘stand over there for ten minutes’.”
~ Prof. dr. Malcolm Hooper (2007)

interview René Tisscher

René Tisscher

Reumatoloog en CAM-arts

Interview 25 april 2013

interview Guido den Broeder

Guido den Broeder

Voorzitter ME Vereniging Nederland

Interview 21 juni 2013

interview Ruud Vermeulen

Ruud Vermeulen

Wetenschapper

Interview 11 februari 2014

Voor een begrijpelijke uitleg

Wat ME-patiënten zeggen

• "Ik zou graag actief willen demonstreren, maar daarvoor ben ik gewoon te ziek. Het moet thuis vanaf mijn laptopje kunnen."

• "Dat ik gerechtigheid krijg na al die jaren misbehandeling in de GGZ en mijn dossier netjes opgeschoond wordt. Dat artsen zich gezamenlijk flink gaan schamen over de afschuwelijke behandeling van ME patiënten en dat ze dit eens lekker ingepeperd zal worden. Dat minister Schippers eens flink op de bek gaat. Zoiets."

• "Vooral de cognitieve problemen waren echt zeer ernstig. Ik wist niet meer in welke volgorde ik me moest aankleden, kon geen koffie meer zetten, liep in mijn onderbroek of op mijn sokken naar buiten. Verder viel ik talloze malen per dag (bijna) flauw."

• "Praat rustig en langzaam. Neem de tijd, maar wil niet teveel bespreken in één gesprek. Neem wat patiënten vertellen serieus, zoek naar oplossingen en denk mee. Niet bagatelliseren. Waarschijnlijk vertelt de patiënt de helft nog niet van alle klachten."

• "Ik had nog niet dood gehoeven. De artsen hebben mijn tumor te laat ontdekt doordat ze mij als ME-patiënt niet serieus namen."

• "Zelfs op AIDS rust niet zo'n groot taboe als op ME."

• "Ik kan heel vaak niet op de juiste woorden komen. Soms, als ik niet op woorden kan komen, dan val ik stil en praten anderen verder, waardoor ik mijn punt niet kan maken."

• "Ik probeer zoveel mogelijk eerlijk te zijn. Ik wil dat mijn omgeving mij en mijn ziekte leert kennen, dan wordt het voor hen makkelijker om rekening met mij te houden."

• "Helaas heb ik me afgelopen jaar niet veel meer verdiept in wat er gaande is, ik ga dit wel weer doen. Ook het contact met lotgenoten wil ik heel graag weer oppakken. Bedankt voor jullie goede werk!"

• "Ik hoop dat de wetenschappers nog meer gaan luisteren naar de ervaring van ME-patiënten zelf en het ook toegeven als ze iets nog niet weten of begrijpen."

Wat wij doen

Wilt u publiceren in het Tijdschrift voor ME?

me vereniging artsenlijst
me vereniging agenda