Volop voedselintoleranties bij ME

In Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief, Ziekteverloop

e ziekte ME leidt tot nieuwe allergieën, intoleranties en overgevoeligheden of verergert bestaande. Dat blijkt uit de laatst gehouden editie van de Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief van de Stichting ME Research. Gevraagd werd naar intoleranties voor een aantal voedingsmiddelen en geuren. Alcohol staat bovenaan de lijst.

Dieet

Het wekt dan ook weinig verbazing dat nogal wat ME-patiënten een dieet of zelfs een combinatie van voedingsvoorschriften volgen. Daarbij valt het op dat er zeer veel verschillende diëten in gebruik zijn. Voedingsstoffen die worden gemeden zijn met name suiker en alcohol (onder meer via het anti-candidadieet), gluten en lactose.

Advies op dit gebied blijkt niet altijd trefzeker. De diëtist zit er volgens de deelnemers aan de enquête nogal eens naast. Beter scoort de orthomoleculair arts en ook medepatiënten en naasten willen nog weleens met goede raad komen. De huisarts heeft het meestal mis.

Klachten

Patiënten met myalgische encefalomyelitis hebben regelmatig medische klachten die verband houding met voeding. Genoemd worden onder meer winderigheid (60%), buikpijn (55%), diarree (48%), misselijkheid (43%), brandend maagzuur (40%) en verstopping (40%). Tevens geven nogal wat patiënten aan, vaak naar het toilet te moeten (59%) en hun hongergevoel niet te vertrouwen (39%).

Een deel van de respondenten is voor hun voeding afhankelijk van anderen (29%). Anderen lukt het niet om vaker warm te eten (24%). Over het algemeen is men niettemin redelijk tevreden over de dagelijkse maaltijd.

Allergie, intolerantie of overgevoeligheid Verergerd Nieuw
Alcohol 30% 33%
Tabaksrook 22% 28%
Parfum 24% 24%
Tarwe 31% 14%
Gluten 21% 24%
Koemelk 26% 18%
Citrusvruchten 24% 11%
Chloor 11% 19%
Soja 17% 3%
Noten of pinda’s 14% 6%
Drukinkt 8% 11%
Vis 9% 6%
  • Er waren slechts twee meldingen van verminderde intoleranties.
  • Aantal respondenten: 41.