Rotterdam weigert bijstand aan voorzitter ME Vereniging

In ME Vereniging Nederland, Rechtspraak

e Gemeente Rotterdam blijft weigeren om een bijstandsuitkering te verstrekken aan de voorzitter van de ME Vereniging Nederland, Guido den Broeder, ME-patiënt sinds 1987. Over het motief hiervoor heeft de gemeente geen verklaring afgelegd; wel hebben ambtenaren diverse malen laten weten het bestaan van de patiëntenvereniging maar niets te vinden (‘er is toch al een stichting’). Bezwaarschriften zijn niet behandeld. De gemeente heeft ook het persoonsgebonden budget voor huishoudelijke hulp ingetrokken en vordert alle betalingen van de afgelopen jaren terug.

De Rechtbank Rotterdam heeft de gemeente begin juni opgedragen om met een oplossing te komen, maar deze instructie is door de ambtenaren genegeerd.

Gevolgen voor de vereniging

Voor de ME Vereniging Nederland heeft deze ontwikkeling vervelende gevolgen, omdat haar voorzitter thans in ernstige mate gehinderd wordt in de uitvoering van zijn vrijwilligerswerk en mogelijk op korte termijn geen telefoon- of internetaansluiting meer heeft. Omdat UWV nooit een arbeidsongeschiktheidskeuring heeft willen uitvoeren, is Den Broeder financieel al enige tijd volledig van de gemeente afhankelijk.

Fenomeen

Een overheid die patiëntenvertegenwoordigers (maar ook andere voorvechters) uitschakelt door ze persoonlijk financieel te treffen is een fenomeen dat in Europa regelmatig voorkomt. Zo heeft de Catalaanse overheid onlangs de uitkering ingetrokken van Mario Arias, voorzitter van de locale patiëntenvereniging AQUA de Tarragona. Hier werd wel een reden opgegeven: wie (vanuit bed) af en toe een berichtje kan sturen om medepatiënten bij te staan, zou ook een volledige werkweek moeten aankunnen. Bij andere aandoeningen geldt dat overigens niet; dergelijke redeneringen zijn altijd uitsluitend gereserveerd voor ziekten die men niet wil erkennen.