Kwart ME-patiënten wil weg uit Nederland

In Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief, Zorg

M

et de Participatiewet en nieuwe bezuinigingen op de zorg in het vooruitzicht, zien veel ME-patiënten de toekomst buitengewoon somber in. Dat blijkt althans uit de Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief van de Stichting ME Research.

Een grote meerderheid verwacht dat er steeds minder rekening zal worden gehouden met hun beperkingen. Een deel heeft het helemaal gehad met Nederland, waar de overheid het bestaan van een neuro-immunologische ziekte ME na 45 jaar WHO-classificatie nog steeds ontkent. Eén respondent schrijft, serieus euthanasie te overwegen.

Participatiewet

Een van de uitgangspunten van de Participatiewet, die op 1 januari 2015 ingaat, is dat ook chronische zieken en gehandicapten zoveel mogelijk aan het werk moeten worden gezet. Voor een uitkering wordt voortaan een tegenprestatie verlangd.

De deelnemers aan de vragenlijst verwachten (75%) dat dit in de praktijk tot grote moeilijkheden gaat leiden, omdat velen in deze groep helemaal niet kunnen werken en dan mogelijk ten onrechte worden gestraft.

Ik zou niet weten wat voor een tegenprestatie ik zou kunnen doen…ik kan niet werken, kan amper een pot eten koken… amper de eerste levensbehoeften verrichten. Laat staan dat je ook nog weer extra zou moeten betalen… of dat je gekort wordt… je kunt geen kant uit, kan enkel zeggen…hoe je ook goed geleerd hebt, goede baan hebt gehad… indien zo ziek als ernstige vorm van ME… je zit in de verdomhoek.

Een minderheid (25%) vindt dat in Nederland met deze wet de slavernij weer wordt ingevoerd.

Hoe zal Nederland in de toekomst omgaan met chronisch zieken en gehandicapten?
Ik ben bang dat er steeds minder rekening wordt gehouden met onze beperkingen 75%
Ik verwacht meer bezuinigingen op de zorg 60%
Er zou een politieke beweging van chronisch zieken en gehandicapten moeten komen 40%
Eigenlijk wil ik het liefst uit Nederland weg 23%
Het zal wel ongeveer zo blijven als het nu is 15%
Ik denk dat het over een paar jaar weer beter zal gaan 5%
Ik ben wel tevreden met hoe het nu gaat 0%
  • Aantal respondenten: 40.