De Meirleir populair als docent

In Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief, Wetenschap voor Patiënten

N

ederlandse ME-patiënten zien het liefst de Belgische arts Prof.dr. Kenny De Meirleir college geven in het kader van het project Wetenschap voor patiënten. Deze opvallende uitkomst komt uit de Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief.

Hoewel de meeste aandacht van De Meirleir altijd naar zijn patiënten uitgaat, heeft hij ook een aantal belangrijke publicaties op zijn naam staan, waaronder met o.a. Suhadolnik over de fragmentatie van het enzym RNase L als marker voor ME.

De Meirleir is mede-opsteller van de Internationale Consensus Criteria voor ME. Destijds op voorspraak van de huidige voorzitter van de ME Vereniging Nederland, kunnen inmiddels alweer meer dan een decennium ook Nederlandse patiënten bij hem terecht.

Uitslag
De Meirleir wordt gevraagd door maar liefst 79% van de respondenten. Op gepaste afstand volgen orthomoleculair arts Paul van Meerendonk (55%), Michael Maes (auteur van het boek ‘Nooit meer moe’) die net als De Meirleir uit België komt (52%), en gebroederlijk naast elkaar Ruud Vermeulen van het CVS/ME Centrum Amsterdam en Theo Wijlhuizen, adviseur van de ME Vereniging Nederland (beide 45%).

Ook Engelstalig
Er is weinig belangstelling om iets te horen van vertegenwoordigers van de Nijmeegse school. Daarentegen vindt vrijwel iedereen het prima als er, met ondertiteling, in het Engels wordt lesgegeven. Internationale toppers als Byron Hyde, Nancy Klimas en Leonard Jason zijn daarbij door de patiënten spontaan voorgedragen.

Het is nog niet bekend of alle genoemde deskundigen ook bereid zijn om aan het project mee te werken.