Raad van State negeert WHO-verdrag

In Classificatie, ME Vereniging Nederland, Rechtspraak

P

er uitspraak van de Raad van State van 18 maart 2015 hoeft minister Schippers van VWS zich niet te houden aan de internationale ziekteclassificatie.

De Raad bevestigt dat ME en CVS verschillend zijn geclassificeerd maar vindt dat de minister desondanks vrij is om te stellen dat het dezelfde aandoening betreft. Daarom komt de ME Vereniging Nederland niet in aanmerking voor instellingssubsidie.

Ratificatie

Verantwoordelijk voor het classificeren van ziekten is de WHO. Deze geeft in haar publicaties nadrukkelijk aan dat wat de Raad van State stelt niet mogelijk is omdat elke ziekte maar één code heeft.

Nederland heeft de huidige classificatie, de ICD-10, in 1994 geratificeerd. ME staat daarin als neurologische aandoening, terwijl CVS volgens onder meer de Richtlijn SOLK tot de onverklaarde klachten behoort. Ook zijn er grote verschillen tussen de definities van deze diagnoses.

Ongelijke behandeling

Voor zover bekend is ME (myalgische encefalomyelitis) de enige aandoening waarbij de minister van de ziekteclassificatie afwijkt. Een oogvereniging kreeg eerder onder identieke omstandigheden wel gelijk. Een reden voor deze hardnekkige weigering om een al 80 jaar bekende neuroimmunologische ziekte te erkennen is nooit opgegeven.

Vervolgstappen

De ME Vereniging Nederland beraadt zich op vervolgstappen. In Nederland is de Raad van State op dit gebied de hoogste rechter, maar de zaak kan ook aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens of aan de Verenigde Naties worden voorgelegd.