ME Vereniging Nederland naar Commissie VWS

In Onderzoek

e Commissie VWS van de Tweede Kamer heeft de ME Vereniging Nederland uitgenodigd voor een gesprek over het standpunt inzake ‘ME/CVS’ van Minister Bruins voor Medische Zorg. Dit gesprek is openbaar en zal plaatsvinden op 6 februari 2019 van 11:30-13:00 (verplaatst naar 27 maart 2019, 11:30-13:00). Uiteraard zal de vereniging van deze gelegenheid gebruikmaken om nogmaals aan te geven dat ME een specifieke aandoening is, met eigen onderzoeksprioriteiten die geen verband houden met CVS.

Onderzoeksagenda
In zijn brief geeft de Minister onder meer aan dat hij opdracht heeft gegeven aan ZonMw voor het opstellen van een onderzoeksagenda. Daarmee komt de Minister tegemoet aan een belangrijke wens van de ME Vereniging Nederland. Derden hadden ervoor gepleit om ZonMw geheel te passeren en hadden zelf al een agenda geproduceerd, zonder de vereniging daarin te kennen.

De ME Vereniging Nederland wil vanzelfsprekend in staat worden gesteld om een volwaardige gesprekspartner van ZonMw te zijn, conform het in 2013 ingediende Manifest (foto).