Magnesium, calcium en vitaminen

In Behandeling, Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief

V

olgens de Doorlopende Enquête Patiëntenperspectief die de Stichting ME Research houdt onder de leden van de ME Vereniging Nederland zijn magnesium, calcium en diverse vitaminen de supplementen die door ME-patiënten het meest worden gebruikt. Zo’n 4 op de 5 van de patiënten neemt voedingssupplementen; de helft is tevreden met het resultaat.

Kosten

Supplementen worden doorgaans niet door de zorgverzekeraar vergoed. Het beeld dat de doorsnee ME-patiënt hele vermogens uitgeeft aan voedingssupplementen klopt echter niet. Voor de meesten blijken de kosten beperkt tot niet meer dan € 50,= per maand. Er zijn wel uitschieters, waarbij comorbiditeiten een rol kunnen spelen: 1 op de 10 patiënten besteedt maandelijks meer dan € 200,= aan deze producten.

Gebruikt supplement Korter dan 1 jaar geleden
Magnesium 55%
Vitamine D 53%
Multivitamine 50%
Vitamine C 48%
Calcium 45%
Vitamine B12 43%
Carnitine 35%
Vitamine B complex 33%
Zink 28%
Melatonine 23%
Vitamine E 20%
IJzer 20%
Coenzym Q10 18%
Glutamine 13%
DHEA 10%
Vitamine A 10%
  • Enkele deelnemers (10%) noemen zelf nog omega 3 of visolie.
  • Aantal respondenten: 40.